محتمل ترین تاریخ شب قدر / دلایل پیوند ولایت با شب های قدر
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۹۲۴۵۵
علیرضا پناهیان در گفت و گو با جام جم آنلاین پیرامون فضایل شب قدر بیان داشت: در آیات و روایات مختلف از جمله سوره مبارکه قدر به اهمیت این شب پر فضیلت پرداخته شده است. در روایتی، پیغمبر اکرم به نقل از حضرت موسی(ع) فرمودند« ایشان به خداوند عرض کردند؛ بارالهی من می خواهم به قرب تو برسم چه کنم که خدا در پاسخ موسی می فرمایند موسی شب قدر را بیدار باش».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در تکمیل روایت نبی مکرم اسلام افزود: حضرت موسی به خداوند ابراز می دارد «خدایا می خواهم به رحمت تو برسم خدا در جواب می گویند به مساکین در شب قدر صدقه بده و رحمت کن»، حضرت موسی در بخش سوم مصاحبت با پروردگار خود می خواهد که از میوه های بهشتی تناول کند که حضرت حق در استجابت این خواسته می فرمایند« در این شب تسبیح و ذکر مرا بگو».
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اسناد و روایات دینی همه نشان دهنده فضیلت های شب قدر در ابعاد مختلف برای انسان است، تصریح کرد: انسان در این شب بواسطه اجرای اعمال مرتبط با این شب هم مشمول رحمت واسعه خدای خود می شود و هم در اصل جواز عبور از سر پل صراط را کسب کرده و علاوه براینکه باری تعالی وعده بهشت را به بشر در این شب می دهد از دوزخ درونی و واقعی رهایی می یابد.
پناهیان با ذکر این موضوع که شب قدر فرصتی برای جلب رضایت خدا و تقرب به درگاه اوست، خاطر نشان کرد: در روایات متعددی آمده که در شب قدر گناهان انسان مومن مورد آمرزش قرار می گیرد از طرفی در این شب امورات و مقدرات یک سال آدمی نزد پروردگار نوشته می شود.
وی بحث تبین ولایت محمد(ص) و آل او را را از دیگر ابعاد مهم شب قدر بشمارآورد و گفت: اثبات ولایت اهل بیت(ع) با آیات قرآن کریم، یکی از محکم ترین شیوه هایی است که خود پیامبر(ص) و ائمه(ع) و به تبع آن ها علمای بزرگ اسلام در طول قرون متمادی مورد مستمسک خود قرار داده اند در میان آیاتی که ولایت اهل بیت(ع) را اثبات میکنند، سوره قدر از درخشش و قاطعیت خاصی برخوردار است. لذا امام باقر(ع) می فرماید: «ای شیعیان! با سوره قدر و إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ و... احتجاج کنید تا مخالفان را (در برابر برهان) به زانو در آورید.
پناهیان در همین رابطه افزود: در باب منزلت شب قدر علی ابن ابی طالب (ع) به نقل از پیامبر اکرم می فرمایند« اِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَدَّرَ فِیهَا مَا هُوَ کَائِنٌ اِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَکَانَ فِیمَا قَدَّرَ عَزَّ وَ جَلَّ وَلایَتُکَ وَ وَلایَةُ الأئِمَّةِ مِنْ وُلْدِکَ اِلَی یَوْمِ الْقِیَامَة» یعنی خداوند تبارک و تعالی در این شب، اتفاقات و حوادثی را که تا روز قیامت رخ خواهد داد، مقدّر کرده است و در این شب، خداوند تبارک و تعالی ولایت تو و ولایت امامان از فرزندان تو را تا روز قیامت مقدّر کرده است. پس شب قدر شب سرنوشت آدم است تا روز قیامت.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بعد از پیامبر(ص) شب های قدر مصادف شد با شب ضربت خوردن و شب شهادت امیر مومنان حضرت علی (ع) و مظلومیت امام اول شیعیان، اظهار داشت: اگر کسی تا پیش از شهادت امیر المومنین چنانچه از مسئله مهم قدر که با ولایت هم گره خورده غافل بوده باید با رخداد عظیم شهادت علی (ع) در محراب از این غفلت بیرون بیاید و اگر سرنوشت ما در طول سال در این شب مقرر می شود چه بهتر که با توجه به ولایت و با عنایت نسبت به امام این سرنوشت بسته شود که اگر خدای متعال فرمود «تو اگر قادر به جلب رضایت امام خود شوی مرا راضی خواهی کرد» تحقق عملی یابد.
حجت الاسلام پناهیان در بخشی دیگر از گفت و گو به اعمال و وظایف مومنین در شب قدر پرداخت و یادآور شد: هر کس در این شب احیا نگه دارد گناهانش آمرزیده می شود و در این خصوص روایت زیادی داریم. از سویی غسل و نماز شب قدر از دیگر اعمال مومن محسوب می شود و در مجموع اگر کسی در این شب با تفکر و تعمق اندیشه در این شب احیا نگه دارد خداوند گناهان او بخشیده و در اصل تبدیل به کسی می شود که دوباره متولد شده و از نو پاک و آراسته زندگی را آغاز می کند.
وی در پایان در خصوص تاریخ دقیق شب قدر و علت ایکنه چند شب در روایات و احادیث آمده، تشریح کرد: بین این 3 شب(19- 21 و23 ماه مبارک رمضان) روایات مختلف است البته در بعضی از روایات احتمال قوی را به شب 23 اختصاص می دهند ولی در عین حال این 3 شب قویا در مظان شب قدر است و مومنان هر 3 شب را احیا می گیرند.
پناهیان افزود: برخی از اولیای مقرب خدا کل 30 روز ماه مبارک رمضان را به اقامه احیا می پرداختند تا مبادا فرصت بی بدیل این شب را از دست دهند اما این 3 شب بالاترین احتمال را در قدر بودن دارد و از طرفی شب عید فطر و شب نیمه شعبان هم در روایات آمده که جز شب قدر منظور می شود.
محمدرضا شجاعیان - خبرنگار جام جم آنلاین
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: علیرضا پناهیان شب قدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۹۲۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در آستانۀ برگزاری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، انتشارات صهبا (مؤسسه ایمان جهادی) از کتاب «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد.
کتاب «حدیث مکارم اخلاق»، کتابی است اخلاقی، در شرح و تبیین حدیثی از امام صادق علیهالسلام، که در آن ده صفت از صفات پیامبر اکرم را بیان کردهاند؛ یقین، قناعت، صبر، شکر، حلم، حسن اخلاق، سخاوت، غیرت، شجاعت، و مروّت. این کتاب دربردارندۀ متن جلساتی است که مقام معظّم رهبری در سال ۱۳۵۲ شمسی در مسجد کرامت مشهد داشتهاند، و در آن جلسات این روایت را خوانده، و این صفات را شرح دادهاند.
البته، برای تکمیل مباحثی که ضبط نشده بوده، و رفع نواقص جلسات، روایتهایی از احادیث دروس خارج فقه دوران رهبری معظّمله، به کتاب اضافه شده است. کتاب حدیث مکارم الاخلاق در یازده فصل و مطابق صفاتی که در حدیث ذکر شده تنظیم شده است.
لازم به توضیح است که انگیزۀ جمعآوری این کتاب از جانب مردم و مخاطبان ایجاد شد که با دلهای پاک خود، طالب محصولی با محتوای اخلاقی از حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله بودند؛ این کتاب در ۳۹۰ صفحه، در قطع رقعی و با قیمت ۸۵ هزار تومان در فروشگاه اینترنتی انتشارات صهبا به نشانی www.sahba.ir و کتابفروشیهای سراسر کشور موجود است و علاقهمندان میتوانند برای خرید کتاب اقدام نمایند.
برشی از کتاب:
در روایات صادره از ائمۀ هدی علیهمالسلام راجعبه حلم خیلی تأکید شده. در قرآن کریم هم در مقام ستایشِ بعضی از بندگان شایسته و عظیمالقدر، آنها به صفت حلم توصیف شدند، «اِنَّ اِبراهیمَ لَحَلیمٌ اَوّاهٌ مُنیبٌ». انسان با خودش فکر میکند که این حلم چیست و چرا اینقدر در روایات و کلمات ائمۀ هدی صلواتاللهعلیهم که پیشوایان اخلاق و اندیشۀ بشری هستند، تأکید شده راجعبه حلم، یا در قرآن بهصورت صفتی برای ابراهیم خلیلالله ذکر شده. این انسان را وادار میکند که دنبال صفت حلم راه بیفتد در روایات و در لغت و در گفتار بزرگان، تا بالاخره دربیاورد که معنای این صفت چیست؟ آیا همینکه مردم امروز به آن میگویند حلم، این است؟ حلم همین است؟
متأسفانه این صفت هم، این لغت هم، این مفهوم هم مثل واژه و مفهوم صبر یا قناعت یا شکر، در طول زمان تحریف شده. آنچه که ائمۀ ما علیهمالسلام از آن تعریف کردهاند، آن چیزی است، آنکه ما امروز به نام حلم میشناسیم، چیز دیگری است. نمیگویم که صددرصد باهم اختلاف دارند، اما پنجاه درصد باهم اختلاف دارند. حالا بنده این را عرض میکنم و در روایات درمیآوریم مطلب را، تصدیق و قضاوتش با شما عزیزان.۱۶/۱۱/۱۳۵۲
انتهای پیام/